Önéletrajz: stratégiák introvertáltaknak

Mindenki azt mondja, hogy az önéletrajz megírásához nincs szükség különösebb készségekre, az egy egyszerű dolog mindenki számára: ha sablonnal dolgozunk, az szinte helyettünk végzi el a fárasztó munkát.

Viszont vannak olyan emberek – és közéjük tartozom én is –, akik még így is szorongnak az ilyen jellegű feladatoktól.

Az introvertált személyiséggel rendelkező embereknek például nagy problémát okozhatnak az önéletrajzok, hiszen önmagukat kell kihelyezniük a szövegben mintegy lehetséges trófeaként, és talán ez a legfőbb dolog, amit az introvertált személyiségű ember utál. Egy zárkózottabb egyén hogyan beszélhetne magáról szuperlatívuszban (az meg pláne probléma, ha motivációs levelet is kell mellékelni), ha a nyelvvizsgái fölsorolását is dicsekvésnek vagy esetleg felesleges kérdések feszegetésének éli meg?

Cikkemben szeretnék három olyan praktikát megosztani, amelyek jó szolgálatot tehetnek a hozzám hasonló, visszahúzódó személyiségek számára.

Ezek a stratégiák persze nem biztos, hogy mindenki számára maximális hatékonysággal működnek majd, de reménykedem abban, hogy legalább egy jó tanács beválhat mindenkinél a háromból.

Az első, talán legszokatlanabb ötletem a dúdolás volna. Valahol olvastam még diákkoromban, hogy egy ismerős dallam dudorászása enyhíti a lámpalázat, mintegy relaxációs gyakorlatként: éppen azt a részét foglalja le az agynak, amely a szorongásért felelős. Úgy gondolom, ha az ember betesz valami számára megnyugtató, ismerős zenét írás közben, amit dudorászhat, az könnyebbé teheti az írás mechanizmusát. (Én például édesanyám altatóját szoktam énekelgetni, ha elakadok, mert gyerekkorom nosztalgikus hangulatát idézi, amikor még minden szép és jó volt.)

 

A második praktikám a jógalégzés gyakorlati alkalmazása. A legegyszerűbb, ha a jógán keresztül ismerkedünk meg a légzéstechnikával: a mellkasi, a hasi és a kulcscsonti légzést váltogatva lélegezzünk, a tenyerünket pedig lefelé fordítva helyezzük a hasfalunkra. Az is megnyugtató lehet, ahogyan a saját légzésünket hallgatjuk, és befelé figyelve követjük testi funkcióinkat. Jógalégzés során a test elernyed, és az elme megtisztul az ártó gondolatoktól.

A harmadik tipp talán a legfontosabb az összes közül: figyeljünk a körülményekre! Nyilvánvaló, hogy a szorongást nem enyhítik a zavaró külső tényezők, sőt, többnyire csak rontanak a helyzeten. Ha a mama tyúkot pucol vagy a párunk porszívózik a lábunk alatt, miközben odakint a szomszéd ütvefúróval bontja a betont –  a helyzet nem éppen alkalmas egy jó önéletrajz megfogalmazásához.

Az én legfontosabb relaxációs eszközöm, a kulcs az ellazuláshoz a füstölő.

A kedvencem a Gyógyító Buddha, mert különleges gyógynövényi összetevői jótékony hatással vannak nem csupán a lélekre, a testre is. A testi funkciók lassabbá válnak a füst belégzésétől, az idegrendszer megnyugszik, a végtagok ellazulnak. A füstölő tehát kiváló módszer a testi és a lelki egyensúly fenntartásához.
Ha nincs szinkronban ugyanis a psziché és a fizikum, a harmónia hiányában szorongás keletkezik. Szorongva pedig nem lehet önmagunkról írni, hiszen éppen énünk részét kívánnánk fölmutatni, ebben az esetben ez ugyanakkor elképzelhetetlen.

A füstölőt fontos, hogy ne közvetlen közelünkbe helyezzük.

Az erős, csiklandozó illat ugyanis megzavarhatja a koncentrációt, elvonhatja a figyelmet az írásról és önmagunkról. Ha magunktól megfelelő távolságban, a szoba másik felében vagy a polc tetején találunk neki helyet, akkor teljesen föloldódhatunk a közegben a jótékony illatok által.

füstölő

Természetesen jó, ha csönd van, és nem nyitnak az emberre kétpercenként a szülei vagy a barátnője, mit két vacsira, mikor megyünk már végre mozizni, stb., hogy a füstölő hatása teljes mértékben érvényesülhessen.

Én ezeket a technikákat többnyire egyszerre vagy felváltva szoktam alkalmazni, néha idegesít minden zaj (így a zene is), olykor nincs kedvem jógagyakorlatokat végezni, de a füstölő mindig jó, mindig beválik!

Remélem, hogy ezzel a saját magamon kitapasztalt pár tippel segíthettem néhány hozzám hasonló, szorongó alkatnak.

Update: Két hete a szuper új munkahelyemen dolgozom, kívánom, hogy másoknak is legalább ennyire beváljanak ezek a módszerek!